Uitzetten Snertrit en Drentherit

Door Team Recreatieve, 22/01/2018 - 19:45

Uitzetten Rit 2e weekend.
24 en 25 november: Kort samen gevat: Margriet en ik hebben een fantastisch weekend gehad. Verleden week begonnen met het uitzetten van de Snertrit, dit weekend hebben we hem afgemaakt. Daarvoor zijn we vrijdag naar een huisje op een bungalowpark verhuisd in de buurt van de start van de rit. Lekker gegeten daar, heel belangrijk voor en goede start van een weekend.

Zaterdagmorgen een startpunt gezocht en begonnen met het eerste deel de rit te rijden en nu goed op te tekenen. Dachten we verleden week nog het zou nog net en SUV rit kunnen worden omdat er toen ook een Panda 4x4 meereed, nu na de vele regen en verdere oogstwerkzaamheden geloof ik daar niet meer in. Echt kilometers lange diepe modder sporen, water in overvloed, stuk gereden paden, we kwamen er gelukkig wel goed door al vertelde Margriet mij achteraf bij de gourmet: “ik zat zo te denken: hier kunnen we lieren, hier niet, gelukkig hier weer wel, o,o, onmogelijk hier, maar zaterdag was lieren niet nodig. Zondag wel, maar daar kom ik straks op.

Op een gegeven moment hadden we toch een lang stuk verhard, te lang naar onze zit. Ruim 2 uur besteed aan rondrijden en zoeken, het is opgelost al zit er helaas 11.5 km verharde wegen in naar een volgend mooi blubberstuk. Maar ja, bij de Dakar noemen ze zoiets een verbindingsroute, laten wij die tekst maar overnemen. Maar daarna nog een paar leuke blubber stukken tot de controlepost. Maar niet getreurd, er komt echt nog voldoende blubber voor de liefhebbers in deeltje 2.

Maar wie zuinig op de auto is, even opletten. In deze route krijg je enkele paden met veel overhangende takken wie bang is dat zijn lak daar niet tegen kan, gewoon ven afplakken met plakplastic, werkt echt fantastisch. Scheelt ook naderhand auto wassen.
Zondagmorgen nog even begonnen deel 1 af te maken, door het lange zoeken zaterdag avond was dat niet meer geluk, en nog wel 3 kilometer onverhard erbij gescoord.

Daarna deel 2. Mmmmm was deel 1 op sommige plekken al verduveld pittig, deel 2 werd nog een graadje erger. Op zich niet eens een heel dik routeboek, maar we hadden er toch ruim 5 uur voor nodig. Echt prachtige mooie zware stukken, en verdomd of de duvel er me speelt, op het allerlaatste onverharde stuk voor de controlepost gleden we weer in het spoor en zaten we op de buik van de L300 bus vast. Gelukkig wel bomen dus lieren was mogelijk……. Helaas. Lierkabel uitlopen…… hij bleef vast zitten. Inlieren….. Lier draaide maar er gebeurde niks. Wat bleek achteraf… waarschijnlijk is na het oplieren verleden week er iets niet goed gegaan, de kabel was los geraakt van de trommel. Raar want hij is niet te ver afgerold geweest, heeft ons toen wel losgetrokken, daarna verder de kabel in gelierd en verder niks bijzonders gebeurd toen. Maar omdat we schuin lierde w.s. toch iets fout gegaan. (de lier zit bij de L300 bus achter de bumper, dus de lier zie je helaas niet. Gelukkig zit er achterop ook nog een dikke 5400 kg lier dus samen met de lierverlengkabel toch de bus los gekregen. Moet toch nog eens een plekje vinden om een grondanker mee te nemen. Want we hadden dit weekend ook blubberpaden waar geen enkele boom aan stond.
We waren los, zoonlief mag komende week onder de auto tijgeren om de lierkabel weer vast op de rol te monteren. Uiteindelijk pas ik niet meer onder de wagen.

Volgend weekend gaan 2 vrijwilligers van ons de route nogmaals rijden om te controleren of er geen fouten in het routeboek zitten. En die dappere hebben alleen een handlier tot hun beschikking. Nee, nee ik lach niet….

21 januari – Mooie rit in Drenthe. Maximaal 15 auto’s want de wegen zijn al stuk genoeg. Ik denk dat wij weer naar die bungalow verhuizen, het zou die avond wel eens laat kunnen worden. Deelname prijs per auto voor de Snert rit incl. 2 personen snert met roggebrood en spek € 45,00 en voor de rit zonder de snert € 30,00.

De 1e 10 inschrijvers krijgen van 4WD Magazine na de rit een 3 maanden durend abonnement cadeau.

Categorie: